Czym jest misseling i czy kredyty we frankach to jego przykład
Missselling to słowo zapożyczone z j. angielskiego, dosłownie oznaczające chybioną (definicja encyklopedyczna). Zjawisko bardzo popularne na rynku finansowym i ubezpieczeniowym, o którym na pewno słyszałeś i być może z którym zetknąłeś się już dawno temu, nie znając nawet nazwy tej nieuczciwej praktyki sprzedażowej. Do przykładu misselingu można również zaliczyć kredyty we frankach. Na podstawowe elementy miss sellingu składają się :
- Zatajanie istotnych cech oferowanej usługi;
- Podawanie niedokładnych informacji o usłudze;
- Wszystkie działania celowe wprowadzanie w błąd konsumenta;
- Oferowanie usług, które w żaden sposób nie korespondują z potrzebami klienta;
- Przedstawianie usług o znacznym ryzyku jako bezpiecznych i gwarantowanych.
Missselling to zjawisko znane od kilkunastu lat, szczególne nasilenie występowało przed wprowadzeniem ustawy antylichwiarskiej, kiedy to na masową skalę ukrywano koszty pożyczek i dodawano do nich nic nie wnoszące ubezpieczenia celem zwiększenia ich kosztów.
Wszystkie działania związane z miss sellingiem tzn. zachęcanie konsumentów do nabycia usług, które w żaden sposób nie korespondują z ich potrzebami, wprowadzanie w błąd podczas ich zakupu, zatajanie istotnych informacji lub przekazywanie informacji fałszywych jest zabronione i kwalifikuje się jako naruszenie zbiorowych interesów konsumenta za co grozi surowa kara. Kredyty we frankach nie powinny być udzielane osobom nie zarabiającym w szwajcarskiej walucie, którym brak wykształcenia ekonomicznego, nawet jeżeli informowały o ryzyku, co też nie było częstą praktyką stosowaną przez banki. Praktyką misselingu jest też dodawanie do umów kredytów we frankach klauzul takich jak np. Ubezpieczenie Niskiego Wkładu Własnego, które nie były klientowi potrzebne, a generowały dodatkowe koszty.
Kredyty we Frankach i misseling
Bank jest instytucją zaufania publicznego, nie może praktykować misselling’u. Tak powinien rozpocząć i zakończy się ten paragraf. Niestety wszyscy zdajemy sobie z tego sprawę że to nie będzie koniec, ponieważ banki na masową skale oferowały kredyty we frankach jako bezpieczne opcje, zapewniając, że frank szwajcarski jest stabilną walutą (o stabilności trendu wzrostowego franka możesz przeczytać tutaj dlaczego kurs franka będzie rósł). Dla wielu osób była to często jedyna opcja, dla której bank uznawał zdolność kredytową.
Banki posiadają swój kodeks etyki z którego jasno wynika, że ich oferta powinna być dostosowywana do różnych grup klientów, a sam bank w relacjach z klientem ma się przede wszystkim kierować odpowiedzialnością.
Jak więc mogło dojść do tego, że bank udzielał kredytów walutowych ( a w zasadzie ryzykownych instrumentów finansowych przypominających kredyt walutowy -> Sprawdz dlaczego możesz wygrać z bankiem) osobom fizycznym reprezentującym zwykłe gospodarstwa domowe? Jak to możliwe, że uznały że kredyty we frankach będą dla nich odpowiedne? Odpowiedz ciśnie się na usta sama – chęć zysku.
Już samo oferowanie konsumentowi usług finansowych, które nie korespondują w żaden sposób jego potrzebami jest uznawane za misseling i stanowi podstawę prawną do walki o odszkodowanie. A nie można przecież zapominać, że banki nie tylko oferowały kredyty walutowe przeciętnym gospodarstwom domowym, ale też zapewniały o stabilności waluty jaką jest frank, nie informując kredytobiorców o możliwym ryzyku, mimo iż same musiały doskonale zdawać sobie z niego sprawę.
Dodatkowo banki same, jednostronnie ustalały kurs spreadu walutowego, mimo, że ta kwestia nie była sprecyzowana w umowie, nie wspominając już o fakcie, że kredyty we frankach były udzielane w złotówkach. Oferowanie kredytu w obcej walucie, osobie która nie ma trwałych dochodów w walucie kredytu jest rażącym naruszeniem dobrych praktyk, o którym jednoznacznie wypowiedziało się KNF w 2013 roku ( jak to często ma miejsce w przypadku Komisji Nadzoru Finansowego, znacząco po fakcie)
Pamiętaj, jeżeli padłeś ofiara misselingu przy zakupie jakiejkolwiek usługi finansowej, pamiętaj, że jako konsument masz swoje prawa, a prawo stoi ponad ekonomią, co nasz kancelaria adwokacka już nieraz udowadniała. W takich przypadkach zachęcamy do kontaktu z adwokatem i dochodzenia swoich praw.
Jak uniknąć misselingu
- Nigdy nie działaj pod wpływem chwili i bieżących emocji. Nie obawiaj się, że przegapisz okazję. Decyzję zawsze podejmuj na chłodno.
- Nie podejmuj decyzji pod wpływem presji. Prawdziwe okazje prawie nigdy nie są oferowane przez pośrednika. Gdy ktoś bardzo silnie nalega na zakup jakiejś usługi warto się zastanowić dlaczego to robi. W większości przypadków chodzi o wysoką prowizję od sprzedaży kiepskiego produktu, a nie świetną okazję którą dla Ciebie znalazł pośrednik i która już niedługo wygasa. Nie uginaj się pod presją, działaj rozważnie.
- Nie kupuj kota w worku. Dowiedz się więcej o przedstawionej ofercie, produkcie, firmie, poznaj opinie innych osób, nie związanych z dystrybucją oferty. W dzisiejszych czasach nawet instytucje zaufania publicznego wypuszczają na rynek toksyczne produkty, trzeb więc wspierać się informacją z wielu źródeł.
- Dokładnie czytaj umowy, szczególnie te z branży finansowej i ubezpieczeniowej. Uważaj na znajdujące się tam niejasne zapisy, gwiazdki, nieprecyzyjne sformułowania. Jeśli sprzedający oferuję ci gwarancję bezpieczeństwa, sprawdź jak wygląda opis tej gwarancji w umowie.
- Nigdy nie podpisuj dokumentów co do których treści masz wątpliwości. Po prostu nigdy. Stosowanie zawiłego języka by przemycić nieetyczne zapisy w umowie to standardowe działanie sprzedawców.
- Jeśli od razu dostrzegasz różnice w ofercie składanej ustnie przez sprzedawcę usługi, a umowie którą otrzymałeś do podpisania, lepiej od razu zrezygnuj.
- Decydując się na współprace z funduszem inwestycyjnym uważaj na wszystkie tego typu instytucje oferujące ponadprzeciętny zysk i mimo to informujące o braku związanego z tym ryzyka. Większa możliwość zysku zawsze oznacza większe ryzyko straty. Od tej zasady nie ma wyjątków.
Zamów Bezpłatną Analizę Umowy Kredytu CHF
Dane Kontaktowe
SKONTAKTUJ SIĘ Z ADWOKATEM
-
Braniborska 2/10
53-680 Wrocław -
Chłodna 22a/lok. 9 (po umówieniu wizyty)
00-891 Warszawa - 513 831 091